Wat doen (demodex)mijten op je huid?

Door: Dr. Jetske Ultee
Wat doen (demodex)mijten op je huid?
Je staat er niet bij stil, en dat is misschien maar goed ook, maar op je huid leven mijten. Om precies te zijn demodexmijten. Iedereen heeft ze. Toch worden deze huidbewoners in verband gebracht met bepaalde huidklachten, waaronder rosacea. Hoe zit dat precies?

Ze leven (bij bijna iedereen) in de haarzakjes en talgklieren

Net als bacteriën en gisten worden ook mijten op de huid van de meeste (volwassen) mensen aangetroffen. Het gaat daarbij om twee soorten uit de Demodex-familie die in de haarzakjes en talgklieren leven, respectievelijk de Demodex folliculorum en Demodex brevis. In principe heb je geen last van al deze ‘beestjes’. Maar onder bepaalde omstandigheden kunnen ze flink in aantal toenemen en ook huidklachten geven. Aandoeningen waarbij de demodexmijt vermoedelijk een rol speelt zijn rosacea en acneachtige ontstekingen.

Wat is de relatie tussen demodex en rosacea?

Rosacea is een huidaandoening die zich kenmerkt door uiteenlopende klachten waaronder blozen, blijvende roodheid, couperose en bultjes. Over de oorzaak bestaat nog veel onduidelijkheid. We weten inmiddels wel dat de huidaandoening met name voorkomt op de lichtere huid. Ook zien we rosaceaklachten vooral bij vrouwen, en dan vaak vanaf een jaar of dertig. Ultraviolette straling, overgevoeligheid van de huid en de aanwezigheid van bacteriën dragen vermoedelijk bij aan het ontstaan van de klachten. Maar de laatste jaren is er ook veel aandacht voor de rol die demodexmijten spelen. Want wat blijkt? De huidmijt wordt in grote hoeveelheden aangetroffen op de huid van mensen met rosacea; en dan met name bij rosacea type 1 en 2 (klik hier voor meer uitleg over de verschillende typen rosacea).

Minder afweer, meer mijten, meer huidklachten

Waarom zien we nu meer mijten op de huid van bepaalde rosaceapatiënten? Op basis van het beschikbare onderzoek kan niet zomaar worden geconcludeerd dat demodexmijten de huidaandoening rosacea veroorzaken. We weten wel dat de parasieten profiteren van een verstoorde afweer. Mogelijk is rosacea zelfs wel een ‘probleem’ van het immuunsysteem. Het lijkt er in ieder geval op dat de huid van iemand met rosacea heel heftig reageert op prikkels die voor een ander 'normaal' zijn. Maar demodexmijten vinden het dus fijn op een beschadigde huid. En vermoedelijk hebben de parasieten wel invloed op het ontstaan en het verloop van klachten van rosacea. De mijten zorgen namelijk voor een gevoelige, geïrriteerde huid als de bacteriën die ze bij zich dragen een ontstekingsreactie veroorzaken op de huid en bij de vaatjes (couperose).

Kun je die huidmijten zelf zien?

Net als bacteriën kun je mijten niet met het blote oog op je huid zien. Maar wist je dat de huidtherapeuten van Dr. Jetske Ultee hier wel naar kijken als je langskomt voor een Persoonlijke Huidanalyse in het Skincare Centre? Bij dit onderzoek brengen we de huidconditie echt tot in detail in kaart. Met wetenschappelijke meetapparatuur kijken we niet alleen naar de textuur van de huid, de barrièrefunctie, talgproductie en hydratatie, we meten bijvoorbeeld ook de barrièrefunctie en zuurgraad. Want een te hoge pH-waarde kan een rol spelen bij aandoeningen als acne en rosacea. En ook een beschadigde huidbarrière houdt ongemerkt heel wat klachten in stand. Met een speciale lamp kunnen we vervolgens nog kijken naar bacteriegroei op de huid. Ook kunnen we een huidsample nemen en onder de microscoop bekijken hoe het zit met de aanwezigheid van mijten. Misschien is de balans van deze huidbewoners heel erg scheef ‘gegroeid’ en verklaart dit nu juist de klachten die je hebt.

Medicijnen tegen rosaceaklachten

Er bestaan medicijnen die rosaceaklachten en acneachtige ontstekingen kunnen verminderen. De bekendste is een crème die bacteriën doodt (antibiotica als metronidazol). Verder is ook het middel ivermectine beschikbaar gekomen. Dit middel is niet nieuw. Het werd al langere tijd ingezet tegen parasieten, bijvoorbeeld bij schurftinfecties. Maar nu is ivermectine ook goedgekeurd voor de behandeling van rosacea. Onderzoek laat zien dat het zowel roodheid en laesies (bultjes) significant kan verminderen. Het middel werkt ontstekingsremmend en antiparasitair. Ivermectine is er in crème- en pilvorm.

Wat kun je zelf nog meer doen?

Leefstijl en een goede huidverzorgingsroutine kunnen veel verschil maken. Maar wat is goed? Juist mensen met een onrustige huid hebben vaak de neiging om 'extra grondig’ te willen reinigen bijvoorbeeld. Doe dat zéker niet. Kies voor milde verzorgingsproducten. Dus: een milde Cleanser en ook een milde Moisturizer. Dr. Jetske heeft nu ook een speciaal serum voor de onrustige huid. Het Azelaic Acid Serum bevat een bijzondere combinatie ingrediënten die samen een kalmerende en zuiverende werking hebben, en die ook zorgen dat de balans van de huidbewoners goed blijft. In ons eigen onderzoek bij de eerste groep gebruikers werd trouwens ook een duidelijke afname van het aantal demodexmijten gezien. Kijk ten slotte eens naar je voeding. Wist je dat bepaalde gezonde voedingsproducten ongemerkt ook voor verergering van klachten kunnen zorgen? En jij maar denken dat je het goed doet ... Je leest er hier meer over.

30 euro korting

Bij aankoop van het 5 Stappenplan