Wratten, wat kun je daar zelf aan doen?

Door: Dr. Jetske Ultee
Wratten, wat kun je daar zelf aan doen?
Wratten behoren tot de twintig meest gestelde diagnoses in de huisartsenpraktijk. Vrijwel iedereen heeft er weleens een gehad. Waardoor ontstaat deze onschuldige huidaandoening eigenlijk? En hoe kom je ervan af?

Wat is een wrat?

Wratten zijn goedaardige, eeltige plekken. Ze voelen hard aan en zien er in sommige gevallen bloemkoolachtig uit. Er zijn soms ook kleine zwarte puntjes zichtbaar.

Wratten worden veroorzaakt door het humaan papillomavirus (HPV). Dit virus infecteert huidweefsel en slijmvliezen waardoor onder meer wratten kunnen ontstaan.

Wratten zijn erg besmettelijk. Ze kunnen ontstaan wanneer er direct contact is geweest met de geïnfecteerde huid of met een object - zoals het delen van een handdoek - waarop het virus aanwezig is. Het klaslokaal is hierdoor een beruchte besmettingsplaats. Ongeveer twintig procent van de schoolkinderen tussen de vijf en veertien jaar heeft last van deze huidaandoening. Een wrat is in de meeste gevallen niet blijvend en verdwijnt binnen een jaar. wratten

Behandeling van wratten

Omdat een wrat vaak vanzelf verdwijnt, is het niet direct nodig de plek te behandelen. Maar wanneer een wrat niet verdwijnt of klachten veroorzaakt, kan er samen met de huisarts gekeken worden naar een behandelmogelijkheid. Er bestaat helaas geen crème of medicijn die het virus bestrijdt. De behandeling is daarom vooral gericht op het verwijderen van de wrat zelf.

De meest gangbare behandeling is het gebruik van salicylzuurzalf, cryotherapie (stikstof) of een combinatie van beide. Salicylzuur (20 tot 40%) verweekt het weefsel van de wrat; vloeibaar stikstof maakt het weefsel dood. Lasertherapie, vitamine A-zuur en curettage (afschrapen van aangedane huid) behoren ook tot de behandelmogelijkheden.

Wrat weg met duct tape?

Het klinkt misschien gek, maar het aanbrengen van ducttape op een wrat kan een wrat ook ‘een kopje kleiner maken’. Het lijkt erop dat de lijm van de tape invloed heeft op de wrat, waardoor het lichaam uiteindelijk de wrat gaat opruimen. Een andere gedachte is dat het afsluiten van de huid het virus laat ‘stikken’. Er zal echter nog meer onderzoek gedaan moeten worden naar de effectiviteit van ducttape bij wratten.

Antibioticum van bijen

Een ander ‘huismiddel’ waar goede ervaringen mee zijn bij wratten (maar ook andere huidklachten), is propolis. Dit is een natuurlijk antibioticum voor de bij. De dieren halen de stof uit speciale harsen van de knoppen van bomen en verwerken dit met eigen enzymen. Propolis beschermt het bijenvolk tegen ziekmakers. Omdat de samenstelling wisselt in het jaar, treedt geen resistentie op. Die wisselende samenstelling maakt het ook lastig het middel te standaardiseren en onderzoeken bij verschillende klachten. Toch zijn er wel studies waarin de werking bij wratten is onderzocht. Maar mocht niets anders werken, zijn dergelijke ‘huismiddelen’ zeker het proberen waard.

30 euro korting

Bij aankoop van het 5 Stappenplan