Nu 15% korting op mijn gezichtsverzorging en een 200ml Body Cream cadeau bij een bestelling vanaf 79 euro.
Nu 15% korting op mijn gezichtsverzorging en een 200ml Body Cream cadeau bij een bestelling vanaf 79 euro.
Nu 15% korting op mijn gezichtsverzorging en een 200ml Body Cream cadeau bij een bestelling vanaf 79 euro.
De Morgen | 12 september 2020

Veroudert onze huid vroegtijdig door smartphonelicht?

By De Morgen

De Morgen

Gepubliceerd: De Morgen
Datum: 12 september 2020
Door: Sophie Pycke

We ‘schermen’ de hele dag wat af. Is dat blauwe licht schadelijk voor je huid? Krijg je daar bijvoorbeeld rimpels of pigmentvlekken van? De Morgen informeerde bij dr. Jetske Ultee.

 

Veroudert onze huid vroegtijdig door smartphonelicht?

We zijn met z’n allen verslaafd aan de smartphone, en tijdens de werkdag zitten we urenlang naar een computer te staren. Die schermen werpen blauw licht op onze huid, maar is dat schadelijk? Moeten we zonnecrème smeren tegen rimpels?

 

Onderzoek wijst uit dat volwassenen zo’n achtenhalf uur per dag naar een schermpje kijken. Millennials doen er nog een schepje bovenop: tien uur per is geen uitschieter. Al die schermtijd stelt onze tere gezichtshuid bloot aan een overdosis blauw licht. Dat is licht met een hoge dosis energie, terug te vinden in daglicht maar ook in ledlicht, zoals het schermpje van je gsm. We weten dat overmatig naar een scherm turen slecht is voor ons concentratievermogen en slaappatroon, maar volgens de cosmeticawereld zou het ook slecht zijn voor onze huid. “De stralingssterkte van blauw licht is te zwak om erg veel schade aan te richten”, ontkracht Thomas Maselis, dermatoloog en drijvende kracht achter de Europese gezondheidscampagne Euromelana, meteen. “Er is onderzoek gedaan naar de link tussen blauw licht en de afgifte van vrije radicalen, die op lange termijn zorgen voor rimpels en pigmentvlekken. Het probleem is dat de onderzoekers heel hoge dosissen blauw licht hebben gebruikt.”

 

In een van die experimenten hielden de onderzoekers een iPhone 8+ op een centimeter afstand van een fibroblast, een soort huidcel. Na één uur was het aantal vrije zuurstof radicalen met 82 procent gestegen, vergeleken met een andere cel die niet werd blootgesteld aan blauw licht. “Dat geeft een vertekend beeld, aangezien het licht dat via schermen op onze huid valt, vele malen zwakker is. Té zwak om door de hoornlaag te gaan en vroegtijdige veroudering te genereren”, stelt Maselis gerust. “Het is wél belangrijk om afstand te houden van je scherm. Als je bij wijze van spreken met je gezicht tegen je gsm plakt, zal het effect van blauw licht allicht wel iets sterker zijn.”

 

In die onderzoeken werd bovendien geen link gevonden tussen de blootstelling aan blauw licht en huidkanker. De DNA-schade die optreedt bij UVA- en UVB-straling zie je niet terug bij blootstelling aan blauw licht. En de pigmentvlekken die veroorzaakt werden door het blauwe licht, verdwenen vanzelf weer. “Je gezicht in smeren met zonnecrème om dan binnen voor een scherm te gaan zitten, is redelijk zinloos.”

 

De kans dat je huid veroudert door elke dag te appen of te instagrammen, is dus minimaal. “Smeren met speciale ‘blue light filters’ is dan ook niet erg zinvol”, zegt Jetske Ultee, onderzoekarts in de cosmetische dermatologie. “Filters die een klein gedeelte van het blauw licht kunnen tegenhouden, zijn zinkoxide, titaniumdioxide en Tinosorb M. Alle andere zonnefilters doen eigenlijk helemaal niets tegen blauw licht.”

 

Maar de beste manier om je huid te beschermen tegen vrije radicalen die geactiveerd worden door blauw licht, zit in de voeding die je naar binnen werkt. “Eet zo antioxidantrijk mogelijk. Ga voor groenten en fruit. Doe je tegoed aan broccoli, aubergine, granaatappel of blauwe bessen. Ook smeren met producten waar antioxidanten als vitamine C en E aan zijn toegevoegd, is nooit een slecht idee.” Conclusie? Zorg dat je via je huidverzorgingsproducten en je voeding voldoende antioxidanten in je huid krijgt, maar spendeer geen fortuin aan speciale antiblauwlichtcrèmes. “Het is wél bewezen dat blauw licht niet goed is voor ons slaappatroon. Leg je telefoon ’s avonds dus aan de kant.”