JAN | 11 maart 2021

Gepubliceerd: JAN
Datum: 7 maart 2021
Door: Karen van Ede

Wat moet je doen om de juiste bacteriën op je huid te krijgen? JAN zocht het uit en tipt daarbij ook het Skincare Centre van Dr. Jetske Ultee. Lees waarom.

Elementaire deeltjes

Niet meteen gillen bij het woord ‘bacteriën’. Ze horen in ons lichaam én op onze huid. Ze bepalen zelfs letterlijk of je goed in je vel zit. Het ligt wel aan de balans tussen de good en bad guys of je huid gezond is. Voeg dus vooral producten toe aan je beautyroutine die de goede bacteriën voeden. Knap je van op!

Niet vies, juist gezond

Onderzoeksarts Jetske Ultee schreef plagerig op Instagram: ‘Met de huidmicroscoop kan ik in mijn Skin Care Centre de demodexmijt over de huid zien wandelen. Dat levert altijd een hoop kreten als “jakkes” op.’ Ze doelde op het microbioom, oftewel de bacteriën en schimmels die op de huid leven – maar die je gelukkig zonder microscoop niet ziet. Meer dan twintig procent van je microben leven op en in de huid. Een goede huidconditie hangt sterk af van de symbiotische relatie daarmee. Dus vertroetel ze! Je huidflora bestaat uit miljarden bacteriën, waarvan de meeste je huid beschermen. Maar er zitten er ook tussen die géén vrienden zijn. Hoe diverser de bacteriestammen op je huid, hoe gezonder die is. In Europa studeren wetenschappers op die bacteriestammen en ze hebben al zo’n duizend soorten in kaart gebracht. Ze gaan infecties en schade door luchtverontreiniging tegen, ze houden de zuurgraad op peil en voorzien de huid van hyaluronzuur. Hoe gevarieerder, hoe gezonder de huidbarrière en hoe minder droogheid, kriebel of ontstekingen.

Sámen, jongens

De relatie tussen je darmflora en huid wordt al bestudeerd sinds 1930. Duidelijk is dat een symbiotische relatie belangrijk is voor een gezonde huid. Maar hoe werkt dat precies? Je darmflora krijg je als baby mee van je moeder, maar is niet je hele leven hetzelfde van samenstelling. 100 biljoen bacteriën en 100 tot 600 soorten – zowel goede als slechte – moeten de spijsvertering in goede banen leiden. Zolang de goede bacteriën de slechte kunnen onderdrukken, is er niets aan de hand. Maar als de darmflora uit balans raakt door antibiotica, alcohol of suikers, ontstaan er ontstekingen; of krijgen schimmels (candida!) de overhand. Wat je eet, bepaalt welke bacteriën het goed doen. Vetten en eiwitten zouden ontstekingen stimuleren, vezels zorgen voor goede bacteriën. Sommige wetenschappers zeggen dat de huid beter wordt van orale pre- en probiotica, omdat deze ontstekingen van de huid verminderen. Vezels dus, en kefir in plaats van yoghurt. Of je kunt probiotica slikken; per capsule Solgar Advanced Acidophilus krijg je 1,5 miljard bacteriën binnen van vijf verschillende stammen (€ 43,09 via Newpharma.nl, als je zwanger bent eerst de bijsluiter lezen).

Ontvrienden

Heeft het zin om bepaalde slechte bacteriën te ontvrienden? Nee. Door te veel scrubben en overmatig schoonmaken denk je misschien heel schoon te zijn, maar je brengt zo juist het microbioom in de war en zo krijgen de bad guys meer grip. Weet wat je doet. Maak liever een afspraak met Jetske Ultee en haar microscoop in het Skin Care Centre in Rotterdam, waar je een huidanalyse kunt laten maken en een goed advies krijgt (€ 60 dr-jetskeultee-skincare.nl). Met huidproblemen die de demodexmijt veroorzaakt (demodex folliculitus: rode bultjes en ontstekinkjes altijd op één wang), kun je ook bij de dermatoloog terecht. Ook met atopisch eczeem ga je naar de dermatoloog, die een eliminatiekuur kan voorschrijven tegen de stafylokokkenbacterie. Bedenk wel tijdens het lezen van dit verhaal dat stafylokokken ‘gewone’ huidbacteriën zijn. Na de geboorte wordt de huid van een baby al bewoond door stafylokokken, zonder dat er sprake is van een infectie of ontsteking. Bij ongeveer veertig procent van de volwassenen worden deze bacteriën in de neus gevonden. Stafylokokken zijn dus in principe goedaardige bewoners van de huid, en niet schadelijk voor de gezondheid. Maar ze kunnen een infectie veroorzaken als de huid niet intact is, bijvoorbeeld bij een schaafwondje na het scheren, of eczeem dat niet goed behandeld is. Daarom is het belangrijk je huid in de gaten te houden en te handelen als je denkt dat het nodig is.

Neem ruim

>> Prebiotica zijn niet-verteerbare ingrediënten in fruit, groenten en granen, die de condities in de darmen verbeteren. Bijvoorbeeld inuline, dat inuien, asperges, artisjokken, bananen en graan zit, zoals havermout. Mik op 25 gram vezels per dag.

>> Probiotica zijn voedingsmiddelen of -supplementen met levende micro-organismen. Het zijn meestal melkzuurbacteriën, maar ook gisten (in kefir, kimchi en zuurkool). Uit studies blijkt dat huidontstekingen getemperd kunnen worden met probiotica-supplementen voor de darmen, en dat dat ook effect heeft op de huid.

Jullie mogen weg

Niet alle bacteriën zijn dus gewenst. Vooral de Staphylococcus aureus krijgt de schuld van oppervlakkige ontstekingen zoals bij acne, rosacea, eczeem en bij mannen scheerirritatie. Daarom is er cosmetica die de slechte bacteriën aanpakt, bijvoorbeeld Gladskin, waar Staphefekt™ in zit dat alleen die boosdoener aanpakt en goede bacteriën met rust laat. Er is ook cosmetica die de zuurgraad van je huid verbetert, waardoor schimmels en bacteriën minder kans maken (merken als Esse Skincare of Gallinée). Een gezonde huid reguleert zelf de zuurgraad. Maar als door verkeerde verzorging (te veel scrubben, te veel zuren, te weinig bescherming) de pH-waarde hoger wordt dan 5.6, dan krijg je kriebel, sneller last allergische reacties of eczeem. Trouwens: zonschade, luchtverontreiniging en verkeerde voeding kunnen de zuurgraad, en daarmee het microbioom, ook uit balans brengen. De bacteriehuishouding van je huid zo ondersteunen dat je huid sterker wordt, is dus slim.