Margriet | 7 april 2023
Dr. Jetske Ultee legt uit: zo bescherm je je huid tegen de lentezon
By Margriet

Margriet | Lentezon bescherming

Gepubliceerd: Margriet
Datum: 7 april 2023
Door: Sanne van de Wetering

In de lente wordt de zon weer sterker. Het is dan extra belangrijk om je huid goed te beschermen. Margriet vroeg aan dr. Jetske Ultee hoe je dat het best kunt doen. En daarvoor kun je dus meer doen dan alleen smeren …

 

Dr. Jetske Ultee legt uit: zo bescherm je je huid tegen de lentezon

Eindelijk, de eerste zonnestralen zijn een feit! Een goed moment om je vitamine D-gehalte aan te vullen of lekker bij te kleuren. Toch is het óók in de lente belangrijk om je huid goed te beschermen tegen de zon. Hoe doe je dat? Dr. Jetske Ultee, onderzoeksarts in de cosmetische dermatologie, geeft advies.

 
“In april neemt de zonkracht flink toe. Verbranding, maar ook zonschade ligt dan op de loer. Het is vanaf nu extra belangrijk om je huid goed te beschermen tegen de zon,” legt Dr. Jetske Ultee uit. In de lente kun je volgens de dermatoloog daarom het best met een SPF 30 (of hoger) smeren. Bij een hogere zonkracht heeft de huid namelijk een hogere beschermingsfactor nodig.

Huid in goede conditie brengen

Volgens Dr. Ultee biedt een zongebruinde huid nauwelijks bescherming tegen verbranding en zonnebankbruin al helemaal niet. “Hetzelfde geldt voor het bruin van een zelfbruiner. Veel slimmer is het om je huid in goede conditie te brengen en te houden door goed te eten en de barrièrefunctie te versterken,” legt ze uit. Een huid die gezond is, kan zich namelijk veel beter weren tegen zonschade en verbrandt minder snel. “Verder is het natuurlijk verstandig om buiten zijn op de heetste uren van de dag te vermijden en altijd een zonnebrandproduct met beschermingsfactor te gebruiken. Nog beter is het om dit te doen in combinatie met een crème met antioxidanten. Bescherm je huid natuurlijk ook met kleding, een hoed en een zonnebril.”

Gezonde leefstijl werkt beschermend

Ook wat je eet maakt verschil bij huidverbranding door de zon, legt Jetske uit. “Het klinkt misschien gek, maar als je een aantal weken voor je (zon)vakantie gezond leeft, heb je minder kans op schade door zonlicht. Eet goed, slaap voldoende en drink veel water.” Het binnenkrijgen van de juiste voedingsmiddelen is hierbij erg belangrijk. “Wortels, groene thee, koffie en pistachenootjes werken beschermend tegen de zon, omdat ze antioxidanten bevatten.” Tot slot is een goede verzorging van je huid essentieel tegen verbranding. “Een droge of geïrriteerde huid is vatbaarder voor beschadiging. Het liefst begin je hier in de winter al mee, maar natuurlijk is het nooit te laat! Start liever vandaag dan morgen.”