Santé | April 2019

Gepubliceerd: Santé
Datum: april 2019
Door: Carlijn Biesemaat

Bestaat er een test waarmee je kunt aantonen dat je rosacea hebt? Zijn er dingen die je dan niet mag eten? Wat is trouwens het verschil tussen rosacea en couperose? Santé gaat er samen met dr. Jetske Ultee uitgebreid op in. Lees het hier:

Rood, roder, rosacea?

Is jouw huid vaak rood, geïrriteerd en heb je last van bultjes en puistjes? Dan kan het zijn dat je rosacea hebt. Genezen kun je deze aandoening niet, maar je kunt hem wel – met zachte hand – de kop indrukken.

Iedereen bloost weleens of heeft een rode, geïrriteerde huid. Maar wanneer die irritatie en roodheid samengaan met bultjes en puistjes, je een verdikte huid hebt rondom je neus en geïrriteerde ogen, kan het zijn dat je de huidaandoening rosacea hebt. Met de nadruk op kán, want de aandoening is moeilijk vast te stellen. Jetske Ultee is onderzoeksarts in de cosmetische dermatologie en kan er kort over zijn: “Er bestaat geen test waarmee kan worden aangetoond of je rosacea hebt. Wat we weten, is dat rosacea een vasculaire aandoening is. Bloedvaatjes aan het huidoppervlak raken verwijd, waardoor de bloedstroom toeneemt en roodheid optreedt.”

Maar hoe komt het dan dat die vaatjes verwijden? Ook daarover is – helaas – weinig bekend. Ultee: “Er lijkt een relatie te zijn tussen rosacea en de darmklacht SIBO. SIBO ontstaat door een overschot aan bacteriën in de dunne darm, waardoor je problemen als diarree, een opgeblazen gevoel en buikpijn kunt krijgen. Het lijkt erop dat rosacea en SIBO vaak samen voorkomen.” Maar er is mogelijk ook een relatie met diabetes en daarnaast is er veel onderzoek gedaan naar de rol die huidmijten spelen bij rosacea. “De zogenoemde demodexmijten vinden het fijn op een beschadigde huid en het lijkt erop dat die parasieten invloed hebben op het ontstaan en het verloop van rosaceaklachten”, aldus Ultee. Er zijn dus nogal wat mogelijke oorzaken. Zeker is wel dat de aandoening vaker voorkomt bij de lichtste huidtypen, en dan het meest bij vrouwen vanaf een jaar of dertig. En heb je eenmaal rosacea, dan kom je er niet meer vanaf, maar je kunt wel de symptomen bestrijden.

Rosacea vs. couperose

Hoewel roodheid bij beide huidaandoeningen voorkomt, zijn rosacea en couperose niet hetzelfde. Bij couperose heb je zichtbare (gesprongen) vaatjes in het gezicht en dat is weer één van de uitingen van rosacea. Maar je kunt ook couperose hebben zónder dat er sprake is van rosacea.

Histamine-alarm

Er wordt weleens gezegd dat je je huid ‘mooi kunt eten’ door zo gezond mogelijk te eten en drinken, maar het lastige is dat dat bij rosacea niet per se zo is. Er is namelijk ook een verband tussen histamine en roodheidsklachten. Histamine is een stofje dat van nature voorkomt in je lichaam en ook in voeding zit. Gezonde voeding, om precies te zijn. Zo zijn tomaten, spinazie, avocado, mango, kiwi en aardbeien echte histaminebommetjes, en daar reageert de rosaceahuid niet altijd even goed op. Checken of bepaalde voeding invloed heeft op jouw huid? Houd dan eens een eetdagboek bij. Merk je dat specifieke voedingsmiddelen de roodheid aanwakkeren? Schrap ze dan (tijdelijk) uit je menu en kijk wat dat doet met je huid.

Rustig aan

Rosacea is (nog) niet te genezen, maar met de juiste behandeling kun je de aandoening wel onder controle houden. Dat begint met een milde verzorging. Ultee: “Mensen met rosaceaklachten hebben de neiging hun huid ‘extra goed’ te willen verzorgen. Maar het is juist het beste die wat rust te gunnen. De rosaceahuid is gevoelig en vaak is er sprake van een beschadigde huidbarrière.

Het is belangrijk die te herstellen, zodat de huid sterker wordt en minder vatbaar voor irritaties en ontstekingen.” Rustig aan dus, met reinigingsproducten. Heb je rosaceaklachten, houd het dan bij één reinigingsronde per dag en laat scrubs, ruwe handschoenen, stoombaden en wisseldouches voor wat ze zijn. Kies voor producten met hoge concentraties kalmerende, herstellende en beschermende ingrediënten als niacinamide (vitamine B3), vitamine C en E en zoethoutwortel-extract. “Al deze stoffen hebben een wetenschappelijk bewezen effect op rosacea. De ingrediënten kalmeren de huid en herstellen de vochtbalans en huidbarrière. Ook is aangetoond dat ze klachten als roodheid en ontstekingen bij rosacea verminderen”, legt Ultee uit. Als laatste benadrukt ze het belang van goede zonbescherming. “Wanneer je rosacea hebt, loop je sneller zonschade op. Gebruik daarom het liefst elke dag, ook in de winter, een zonnebrandcrème met minimaal SPF30.”

Weet wat je eet

Rosaceaklachten verminderen? Probeer dit:
Laat slechte koolhydraten zo veel mogelijk staan en skip alcohol.
Gluten en melkproducten kunnen een trigger zijn voor je huid. Probeer een periode te minderen om te zien wat het doet voor jouw huid.
Kies voor goede vetten en vermijd verzadigde vetzuren en transvetten.
Voeg voldoende groente en vezels toe aan je dieet.
Als je denkt dat je met je huidige dieet en leefstijl te weinig vitamines en nuttige stoffen binnenkrijgt, kunnen extra vitamine D, probiotica en astaxanthine ook veel voor je huid doen. Deze stoffen werken ontstekingsremmend.

Zwaarder geschut

Verzorg je je huid mild en heb je je voeding aangepast, maar nemen die roodheid en irritatie niet af? Dan kun je een antibioticacrème proberen. Maar er zijn nog andere middelen tegen rosacea in opkomst. Zo kunnen medicijnen met oxymetazoline bloedvaatjes laten krimpen, waardoor aanhoudende roodheid vermindert. En sinds drie jaar is het middel ivermectine – in crème- of pilvorm – beschikbaar voor rosaceapatiënten. Tot slot kunnen de stoffen azelaïnezuur en isotretinoïne (vitamine A) wat verlichting brengen bij rosacea.